“Być jak dama” – to brzmi dumnie. Ale czy w przypadku rowerów również się to sprawdza? Czym się różni rower damka od męskiego? Czy w ogóle istnieje coś takiego jak męski rower? Czym w takim razie jest damski rower miejski?
Jak wskazują eksperci, pod hasłem rower damski kryje się przede wszystkim nieco inna kolorystyka ram – bardziej pastelowa, cukierkowa, ozdobna. Same ramy są też nieco mniejsze – z uwagi na statystycznie niższy wzrost kobiet, przeciętny rower damski będzie odpowiednio mniejszy, aby dopasować się do tego zapotrzebowania. To z kolei wiąże się również z węższą kierownicą, która jest bardziej dopasowana do damskich, mniejszych rąk.
Niektóre rowery damskie mają też szersze siodełka, dzięki którym kobiety mogą poczuć się wygodniej na jednośladzie, bez obawy o późniejszy ból tylnych części pleców.
Typy rowerów damskich
Najczęściej na ulicy zapewne zobaczymy damski rower miejski, który z założenia nadaje się do pokonywania tras miejskich ulic i bruków w stylowy sposób. Dzięki obniżonej ramie i wyprostowanej pozycji rowerzysty każda kobieta może pokonać drogę z domu do pracy w eleganckiej sukience lub innym stroju bez obawy o jego zniszczenie.
Dla fanek dalszych wypraw są z kolei rowery “damki” w ramach modeli trekkingowych. Zazwyczaj mają one w nazwie “woman”, “lady” lub inny znacznik wskazujący na przeznaczenie danego roweru dla dam, chociaż najczęściej różnice wobec innych modeli jednośladów sprowadzają się do innego typu ramy, który ułatwia wsiadanie na rower. Analogicznie wygląda sprawa z rowerami szosowymi.
Zalety rowerów “damek”
W przypadku rowerów MTB przeznaczonych na górskie wędrówki, różnice między modelami możemy odnotować przede wszystkim w geometrii ramy (mniejsze rozmiary, specyficzne ugięcie górnej rury), które ułatwiają szusowanie po szlakach osobom o niższym wzroście.
Ważna jest waga – im lżejsza, tym lepiej. Żadna kobieta nie lubi nosić rowerów, szczególnie w bloku bez windy, więc nawet dwu-trzykilogramowa różnica będzie dla niej istotna. Oczywiście, nie tylko przy przenoszeniu pośladu waga odgrywa rolę – przy trudniejszych zakrętach czy podjazdach trudniej o wypadek.
Jednak, obserwując różnice między modelami określanymi jako kobiece a męskimi, łatwo zauważyć, że rowery damskie z reguły nie są wcale tylko dla kobiet. Mogą skorzystać z nich również dzieci czy mężczyźni o wzroście lub proporcjach ciała zbliżonych do damskich. Na przykład, jeśli ktoś czuje się wygodniej z szerszym siedzeniem, być może będzie wolał skorzystać z roweru “damki” zamiast klasycznego modelu.
Najważniejsze jest to, aby dopasować jednoślad do naszego stylu życia oraz jazdy. Jeśli lubimy dalsze wyprawy górskie, inwestycja w wygodniejsze siodło czy krótszą ramę może się opłacić. Przy szybkiej jeździe po mieście z kolei będzie nam zależeć na zwrotności oraz stabilności roweru, który będzie nas chronił przed upadkiem, ale jednocześnie nie ograniczy zbytnio naszej elastyczności oraz prędkości.